Transfagarasan, cel mai impresionant traseu din Romania
Transfagarasanul reprezinta cel mai cunoscut drum montan din Romania, ce leaga judetele Arges si Sibiu de-a lungul a 152 de km, atragand turisti din toate colturile lumii.
Altitudinea maxima la care ajunge Transfagarasanul este de 2042 de metri, nu la fel de inalt ca Transalpina dar oricum pe-aproape. Interesant este insa ca in zona se mai intalneste o realizare record: cel mai lung tunel, aflat la cea mai mare altitudine de pe teritoriul tarii noastre: tunelul ce taie muntele Paltinul si care 884 de metri lungime, 4,4 metri inaltime si doar 6 latime.
In urma cu cativa ani, realizatorii britanici de la Top Gear au venit in tara noastra si au testat Transfagarasanul. Concluzia lor a fost una singura: acest drum, cu curbe sinuoase, ace de par si peisaje superbe este de departe cel mai frumos din lume.
Daca vreti sa traversati Transfagarasanul, este bine sa tineti minte ca in fiecare an, circulatia pe anumite tronsoane este deschisa doar intre lunile iulie si octombrie deoarece pe timp de iarna acele zone sunt inzapezite si nu este rentabil din punct de vedere financiar sa fie deschise si curatate.
Transfagarasanul, de la idee la constructie
In general, cel creditat cu ideea de a construi Transfagarasanul este dictatorul Nicolae Ceausescu. Totusi adevarul este ca ideea unui astfel de drum este cu mult mai veche, poate chiar de la inceputul secolului. Au fost realizate in acest sens numeroase schite si planuri dar, de fiecare data, problema majora au fost banii, caci un asemenea traseu este orice altceva decat usor de construit.
Transfagarasanul a revenit in actualitate dupa anul 1968 atunci cand Uniunea Sovietica a invadat Cehoslovacia. A fost momentul in care s-a constatat nevoia unui drum care sa lege provinciile romanesti. Doar ca intre timp Ceausescu a aflat de vechile planuri de constructie despre care vorbeam mai devreme si a decis realizarea unui drum simplu, care sa lege centrul si sudul tarii, asigurand in acelasi timp si preluarea lemnului din padurile din muntii Fagarasului.
Lucrarile la Transfagarasan au fost incepute spre finele lui 1969. S-a pornit din ambele capete ale traseului iar greul a fost dus de corpul de geniu din cadrul Regimentului 1 Ramnicu Valcea si de cei apartinand de Regimentul 52 Alba Iulia. Alaturi de ei insa au mai lucrat si numerosi civili, adusi aici si platiti regeste pentru acea vreme, cu circa sase mii de lei pe luna.
Doi ani mai tarziu, Transfagarasanul a intrat din nou in atentia lui Ceausescu care a reimaginat acest traseu, dorind sa ii dea statut de drum national, cu doua benzi si numeroase atractii pentru amatorii sporturilor de munte. De fapt, dictatorul gandea Transfagarasanul ca un fel de mega complex de-a lungul caruia sa se insire peste 100 de partii de sky, statiuni si complexe de cazare cu tot luxul aferent. Din pacate, proiectul a fost ”omorat in fasa” deoarece Romania nu avea atatia bani disponibili si chiar daca ar fi fost, existau proiecte mai presante ce trebuiau rezolvate.
Atractiile turistice intampinate pe Transfagarasan:
Balea Lac – Locul in care Transfagarasanul isi atinge maximul de altitudine este la Lacul Balea, un lac glaciar superb dispus intr-o depresiune marginita de formatiuni muntoase gigantice. Lacul, lung de 360 de metri si adanc de 11 metri, este si el destul de greu accesibil, in special iarna cand doar telecabina luata de la Cabana Balea Cascada poate ajunge acolo. In apropierea acestuia se gasesc mai multe cabane si pensiuni unde turistii pot poposi peste noapte, prima cabana datand tocmai din 1904.
Cascada Balea – Spectaculoasa cascada in trepte, ce strabate de la varsare pana la capat impresionanta lungime de 68 de metri, delimiteaza cele mai inalte varfuri montane ale Romaniei, Moldoveanu si Negoiu, fiind astfel cea mai mare cascada de acest tip din tara. Se gaseste la altitudinea de 1230 de metri si poate fi accesata mergand pe jos de la Cabana Balea Cascada timp de o ora.
Barajul Vidraru – Inaugurat in anul 1966 dupa ce a fost construit timp de 5 ani, Barajul Vidraru, la fel ca Transfagarasanul, a avut parte de numeroase pierderi de vieti omenesti in timpul lucrarii sale. Are o inaltime de 166 de metri, fiind cel mai inalt baraj din tara noastra si totodata cel mai mare baraj in forma de arc de la noi. Un alt motiv pentru care Barajul Vidraru este o atractie turistica, pe langa constructia in sine, este faptul ca de aici se poate practica bungee-jumpingul.
Hotelul de Gheata de la Balea Lac – Unul dintre cele mai impresionante si unice hoteluri din intreaga lume, Hotelul de Gheata de la Balea Lac, este deschis timp de doar 3 luni pe an din motive evidente, fiind inaugurat in anul 2006. Are forma de iglu si detine 15 camere, dar si un mic bar, toate din gheata. Experienta de a dormi aici macar o noapte merita toti banii, chiar daca frigul poate crea un usor disconfort!
Activitati in zona Transfagarasanului
Drumetie si Treking
Dintre traseele de drumetie in Muntii Fagaras pe care le putem parcurge in zona apropiata transfagarasanului merita amintite:
Trasee de drumetie pe versantul nordic al Muntilor Fagaras:
- Hotel Balea Cascada – Cascada Baleal; Marcaj: punct rosu; Durata: 30 min;
- Hotel Balea Cascada – Valea Balea – Cabana Balea Lac; Marcaj: triunghi albastru; Durata: 3 ore 30 min; Interzis iarna
- Hotel Balea Cascada – Valea Doamnei – Curmatura Balei – Caldarea Balea; Marcaj: cruce rosie; Durata: 4 ore; Interzis iarna
- Cabana Balea Lac – Saua Netedului – Varful Netedu; Marcaj: banda albastra; Durata: 1 ora; Interzis iarna
- Cabana Balea Lac – Caldarea Vaiuga – Saua Vaiuga; Marcaj: punct albastru; Durata: 2 ore; Interzis iarna
- Cabana Balea Lac – Saua Capra – Varful Vanatoarea lui Buteanu; Marcaj: triunghi albastru si cruce albastra; Durata: 2 ore; Iarna accesibil doar turistilor experimentati si alpinistilor
- Cabana Balea Lac – Saua Paltinului; Marcaj: banda albastra; Durata: 1 ora 30 min; Interzis iarna
- Saua Capra – Saua Paltinul; Marcaj: banda rosie; Durata: 2 ore; Iarna accesibil doar turistilor experimentati si alpinistilor
Trasee de drumetie pe versantul sudic al Muntilor Fagaras:
- Cabana Capra – Portita Arpasului; Marcaj: triunghi galben; Durata: 2 ore 30 min; Interzis iarna
- Cabana Capra – Lacul Capra; Marcaj: banda albastra; Durata: 3 ore; Interzis iarna
- Cota 2000 – Lacul Capra; Marcaj: cruce albastra; Durata: 2 ore; Interzis iarna
- Canton Piscul Negru – Caldarea Paltinului – Saua Paltinului Marcaj: punct albastru; Durata: 3 ore; Interzis iarna
- Canton Piscul Negru – Refugiul Caltun; Marcaj: triunghi albastru; Durata: 3 ore; Interzis iarna
- Canton Piscul Negru – Varful Lespezi; Marcaj: punct rosu; Durata: 4 ore; Interzis iarna
- Canton Piscul Negru – Saua Podeanu; Marcaj: cruce galbena si cruce rosie; Durata: 3 ore; Interzis iarna
Ski & Snowboard
Datorita inaltimii mari si a volumului de zapada depus, se poate schia, din luna decembrie pana in luna iunie, in Caldarea Balea, Vaile Balea si Doamnei in functie de riscul de avalansa. Va recomandam sa contactati cabanierii si salvamontistii de la Cabana Balea Lac si Capra pentru starea zapezii si eventuale pericole.